středa 20. dubna 2011

Jak získat rychle co největší počet fanoušků na Facebooku


Tento článek konečně odhalí jak to udělat, abyste nemuseli dlouho čekat na to, až se vaše facebooková skupina naplní. Zdarma. Vysvětlím jak přeskočit měsíce úporného shánění fanoušků, placení PPC kampaní a přidávání obsahu. To vše za pouhých několik dní. Chcete aby měla vaše skupina desetitisíce a možná i statisíce uživatelů za jeden týden?

Pokud si podle titulku myslíte, že dostanete nějakou magickou formulku se kterou to půjde jako po másle, jste tu správně. Skočte rovnou na konec článku. Nebo zavřete okno prohlížeče a běžte se projít. Vyhnete se zbytečnému rozčarování a koneckonců venku je touhle dobou docela hezky.

Ono to vše samozřejmě jde udělat postaru.
Můžete udělat třeba zmíněné PPCčko. Příkladem budiž nedávný a nepříliš povedený (jak se to vezme) počin Aukra, propagující jejich inzertní portál.


Text "Jsem taky ve Vašem městě! Že mě neznáte? Podívejte se na stránky tety Berty" je skvělým příkladem toho, jak by se to dělat nemělo. Takto navržené PPC vám možná zajistí růst skupiny (jistě se najdou tací, kteří chtějí zjistit, kdo je teta Berta a co dělá v jejich městě), ale o návratnosti investic bych si dovolil pochybovat. Mnohem lepší by bylo přímo v textu upozornit na to, že se jedná o inzertní portál. Skupina sice neporoste tak rychle, ale odfiltrují se ti, kteří nemají o internetovou inzerci zájem. To jsou ale základní pravidla návrhu PPC...

No a co funguje vždycky–uspořádejte soutěž o něco, co všichni chtějí. iPad. Auto. Dům. Čím větší a dražší krám, tím rychlejší růst. Do skupiny se vám pak nahrne hromada vyžírků, protože je tam něco zadarmo. Hodnotou výhry jste jim právě zaplatili, aby vám za šanci dostat něco gratis věnovali chvíli pozornost.

Co to ale o vaší skupině vypovídá? Pokud jste značka, co pro vás počet uživatelů znamená? Je to počet lidí, které můžete obtěžovat svým spamem tak dlouho, než si vás skryjí nebo skupinu opustí? Nebo vám jde o to shromažďovat alespoň trochu loajální přívržence, kteří mají zájem přijímat váš obsah, mluvit o něm (a s vámi) a v tom úplně ideálním případě jej i šířit dále?
Velikost skupiny je jednoznačný a očividný ukazatel, ale také nejvíce zavádějící. Zakládáte-li skupinu za účelem shromažďování oveček, pak je vše v pořádku. Jde-li vám ovšem o co největší zapojení fanoušků, přestaňte se ohlížet na jejich počet a začněte měřit relevantnější ukazatele.
Facebook API umožňuje sledovat množství a druh interakcí s každým kusem obsahu (počet liků, sdílení a komentářů). To už je pak úplně o něčem jiném.

Pokud nechápete jak sociální sítě fungují a nedokážete platformy používat tak jak jsou zamýšlené, pak nemá smysl věnovat tomu energii. Zbytečně si tím škodíte a pochopitelně výsledky nenaplní vaše očekávání. To ale není chyba sociálních médií, to je problém nepochopení jejich fungování. Stejně můžete nadávat, že s novým Porsche se blbě oře pole, i když stojí víc než traktor. Jasně, ale zkuste si dojet z Brna do Prahy traktorem.

Moje úžasná rada naprosto zdarma
:
Založte si profil, chvíli službu používejte a snažte se pochopit co a proč tam lidé dělají. Možná pak nebudete orat pole se zánovním Porsche.

Vy pořád čekáte na tu magickou formulku, co? Tak tedy: Jak udělat velkou skupinu na Facebooku.
Úspěch zaručen u 9 ze 7 případů. Stačí pouze pojmenovat ji podle následujících pravidel:

  • Udělejte něco tak obecného, že kdo není členem, je automaticky looser: "Nemám rád/a když se někdo šťourá v nose," nebo "Nerad/a se potím."
  • Reagujte na aktuální dění ve světě: "Za každého fanouška koruna na oběti zemětřesení v _______" (doplňte aktuální zemi, kde je právě zemětřesení)
  • Reagujte na aktuální dění ve sportu: "Děkujeme českým hokejistům za vítězství ______" (doplňte kde aktuálně vyhráli)
  • Využijte běžných denních situací: "Jezdím autem", "Jezdím tramvají", "Občas chodím."
  • Spojte skupinu s něčím, co lidé nemají rádi: "Nesnáším vstávání brzy ráno", "Nemám rád/a když mám průjem", nebo doplňte jinou libovolnou věc, kterou obecně lidé nemívají rádi.
  • Spojte skupinu s něčím, co lidé naopak rádi mají: "Rád/a spím", "Rád/a se mazlím" nebo "Jsem rád/a nahatý/á".
  • Využijte zklamání a radostí ve vztazích: "Milujínkuju svého miláška", nebo naopak "Jsem smutný/á když mi ublíží někdo, koho mám rád/a". Nemůžete minout, statisticky se vždycky najde někdo, kdo je na tom aktuálně blbě nebo dobře a má potřebu to dát světu najevo.
Asi fakt zauvažuju o kariéře toho konzultanta přes sociální média...

pondělí 11. dubna 2011

Seth Godin: Linchpin [recenze]


Jak se stát nepostradatelným?

Trendem moderní doby je nahraditelnost lidské práce. Pokud jste byli dělníkem před několika desítkami let, mohli jste se těšit na solidní plat a zaměstnanecké jistoty. Dnes jste jen kolečkem v obrovském stroji. Kolečkem, které může být kdykoli nahrazeno. Tomu samozřejmě často odpovídá finanční ohodnocení i zacházení, protože venku čeká dlouhá řada koleček, která vás mohou bez problému vystřídat. Jediným způsobem, jak se z tohoto neutěšeného systému vymotat je, jak ji Godin nazývá, emoční práce. Emoční práce znamená dát svému zaměstnaní něco navíc, dát do něj kus sebe. Skutečně věřit v to co děláte a dělat to nejlépe jak umíte. Inovovat. Tvořit. Jen tak se můžete stát nepostradatelným. Linchpinem [angl. "pilíř"].

Godin se často vrací ke svým oblíbeným tématům, která můžeme najít v několika jeho dalších knihách a blogpostech, např. leadership (Tribes) nebo "ještěrčí mozek" (ta část našeho mozku, která si mimořádně libuje v komfortní zóně).
Linchpin můžeme pokládat za další z řady sebemotivačních výplodů, kterých je trh s knihami plný. To bychom ale přišli o několik velice zajímavých myšlenek, ke kterým se ještě vrátím. Sice by se oněch zhruba 220 stran dalo bez problémů smrsknout na 40, ale to je problém asi každé knihy. Ty myšlenky je potřeba trochu obalit, aby to na regále vypadalo důvěryhodně.

Ne že byste v Linchpinu nenašli nějaké to sebemotivační klišé, ale některé názory opravdu stojí za to a možná vás donutí přehodnotit dosavadní pohled na to, co (a jak) děláte.

1. Každý z nás je génius. Řada lidí se vymlouvá, že nemá dobré nápady. Tak se zkuste zeptat naopak–máte samé špatné nápady? Asi sotva odpovíte že ano (tedy pokud nejste členem Jackass).

2. Každý se může stát Linchpinem. Jste zedník, číšník, nebo uklízečka? Z téhle pozice sice třeba nezměníte svět, ale můžete změnit lidi kolem sebe. V dnešní době sériové výroby, kdy je jedna věc jako druhá a vše je snadno dostupné, se zase dostává do kurzu emoce. Dejte do své práce co nejvíc pozitivního přístupu a sebe jako člověka. Spojujte se s lidmi a spojujte lidi. To je rozdíl mezi zaměstnáním a opravdovou prací. Chcete být zaměstnáni, nebo chcete dělat dobrou práci?

3. Pracujete v prostředí, kde se obtížně prosazují vaše nápady a úzkost vám nedovolí zkusit něco nového? Vzdělávací systém, tvrdě trestající každé pochybení, nás totiž všechny naučil bát se chyb. I tady ale není situace úplně bezvýchodná. Pokud nemáte na to, abyste se proti tomuto zažitému strachu vzbouřili okamžitě, doporučuje Godin vytvořit si jakousi platformu. Pomalu si vybudovat pozici, ze které bude realizování vašich nápadů mnohem jednodušší a strach z neúspěchu tím pádem menší.

4. Naučte se dávat dary. Naše společnost založená na tržní ekonomice předpokládá reciproci. Když vám někdo dá dar, cítíte že byste mu měli oplatit předmětem podobné hodnoty. Dar ale nemusí být nutně hmotný. Nejjednodušší způsob jak se naučit dávat dary nám poskytuje internet. Rada je také dar a nestojí nás nic. Dar je způsob, jak navázat a udržet spojení, bohužel jeho význam je v současné společnosti značně zkreslený. Snažme se opět začít dávat dary.
Dar vytváří pouto (ne nutně na bázi reciproce). Když kafe na rohu prodává usměvavý prodavač, který s vámi každé ráno prohodí pár milých slov, dává vám tím dar. Pravděpodobně kavárnu navštívíte opakovaně a raději než tu, která je sice blíž, ale přístup obsluhy je tam lhostejný. Už?

Linchpin možná nezmění váš světonázor, ale minimálně vás donutí zamyslet se nad svým přístupem k tomu, co děláte. Doufejme k lepšímu. Možná začnete do své práce přidávat také trochu toho umění...

"Art isn't only a painting; it's anything that changes someone for the better, any nonanymous interaction that leads to a human (not simply a commercial) conclusion."

.
Related Posts with Thumbnails