sobota 11. dubna 2009

Jsem znechucen reklamami Microsoftu [názor]


Jakožto student marketingových komunikací se přirozeně zajímám o dění v reklamě. Proto mi neunikla poměrně agresivní kampaň Microsoftu, který vytáhl proti konkurenční společnosti Apple. Pokud Vás tedy nezajímají počítače ani marketing, doporučuji přestat číst, nudil bych vás.
Microsoft je v současné době v nezáviděníhodné situaci. Windows Vista mají špatnou pověst, kterou se výrobci doposud nepodařilo zásadně zlepšit. Proto svůj bugfix této atrapy operačního systému pojmenoval Windows 7, aby si jej tak uživatelé s Vistou nedejbože nepropojili. Nehodlám vyvolávat nějaký flame na téma Windows/Apple, s Windows XP zásadní problémy nemám, ale Vista vyloženě zklamala. Její prodeje pochopitelně nejdou tak dobře, jak se původně očekávalo, velké společnosti raději zůstávají u osvědčených XPček, a tak jediný způsob jak Vistu prodat je násilím ji nacpat běžným uživatelům společně s hardwarem. Ale ani to zřejmě nestačí, a proto se nyní Redmondský gigant pustil do společnosti z Cupertina, která si z něj ve svých reklamách tropí žerty už dobré tři roky.
Začnu reklamou společnosti Apple. Ta chytře využila personifikace, kdy je běžný počítač s Windows představován starším upjatým mužem v obleku a Mac dobře vypadajícím mladíkem. Ano, reklama je tendenční, ale je vtipná a plná nadsázky. S následující ukázkou se plně ztotožňuji a proto jsem ji použil.
Podobných reklam PC/MAC existuje několik desítek, doporučuji zhlédnout.


Nyní se podíváme na Microsoft. Ruku na srdce - ten reklamy prostě neumí (resp. najatá reklamní agentura).
První odpovědí na kampaň Apple byly reklamy "I`m PC", ukazující, kdo všechno používá počítače s Windows. Nulová invence, vtipu také moc nepobraly, a bez znalosti kontextu to nikomu nic neřekne.

OK, to se třeba moc nepovedlo. No problemo, jede se dál. Přeneseme se do současnosti. První vlaštovkou nové kampaně byly bannery na některých webových stránkách. To je asi to nejvtipnější, co kdy vypotili a musím uznat, že se líbí i mně, přestože je to opět jen o ceně (že by se v ničem jiném Microsoft s Applem nemohl srovnávat?). Další bannery včetně zajímavého názoru na blogu Mac Life

Pak ale přišla ta rána. Sličná slečna dostane litřík (dolarů), aby si za něj koupila počítač. Okatě zavrhne Mac s tím, že dostupný model má jen 13" monitor atd. atd. a místo skladného a spolehlivého MacBooku si koupí 17" krávu od HP s tři roky starým hardwarem. V této kategorii už se nejedná o notebook, ale spíše přenosný počítač.
Co v tomhle spotu hapruje? Z hardwarového pohledu se nejedná o srovnatelné stroje - ano, Apple by byl dražší, ale některými parametry konkurenci překonává. Plus výše zmíněný zastaralý hardware "vítězného" HP.
Z pohledu vnímavého diváka to zase vypadá, že slečna Lauren se před obchodem Apple jen otočila na patě (sledujte pána s foťákem okolo 0:13). Pokud chtěli budit dojem "reality show reklamy", tak si kluci režizérský mohli chvilku počkat.


O co se Microsoft snaží? Inu, máme tu cosi, čemu se říká finanční krize. Výborný názor na tuto problematiku mimochodem vyjádřil pan Tomáš Baťa před více než půl stoletím.
Prodeje počítačů přirozeně klesají, ovšem Apple se i v tomto nelehkém období daří relativně dobře. Ke všemu v USA má Apple poměrně významné místo na trhu (čtvrté místo v prodeji hardwaru).
Microsoft je ve s....toce. Ruku na srdce - kromě Office 2007, což je dle mého výborný softwarový balík, nepřinesl lautr nic nového. Vista je nenažraná, Windows Mobile nedoznaly zásadních změn už roky, a tak si na ně zoufalí výrobci programují vlastní shelly, které je činí použitelnými (viz. HTC a jejich TouchFlo), Windows 7 je zase vytuněná Vista, prodeje XPček nepochopitelně omezovány a prohlížeč Internet Explorer 8 přináší inovace s křížkem po funuse.

Proč si myslím, že tato kampaň nebude příliš účinná?
1. Uživatel Apple si koupí zase Apple. Jen mizivé procento uživatelů Apple migruje na Windows.
2. Člověk, který si chce koupit Apple ví, že jeho cena je vyšší a od koupě jej neodradí.
3. Laik, který chce Windows a zároveň levný počítač, by o Apple pravděpodobně ani neuvažoval.

Co z toho vyplývá? Microsoft se plácá od ničeho k ničemu a místo rvaní horentních sum do marketingu (viz. spot Applu) by měl začít zatraceně rychle vyvíjet, protože evidentně zaspává dobu. Může si najímat tisíce kvalitních programátorů, tak proč proboha pracují tak neefektivně?!

DISCLAIMER: Jsem uživatel platforem Windows i Mac, mám laické zkušenosti s Linuxem. Jakožto uživatel vítám konkurenční boj, ze kterého mohu jen těžit. Před kvalitním marketingem preferuji inovace.


11 komentářů:

  1. Hezký článek:)
    jablicka.com

    OdpovědětVymazat
  2. "Okatě zavrhne Mac s tím, že dostupný model má jen 13" monitor atd. atd. a místo skladného a spolehlivého MacBooku si koupí 17" krávu od HP s tři roky starým hardwarem. V této kategorii už se nejedná o notebook, ale spíše přenosný počítač."

    Mac byl mimojiné zavržen i z toho důvodu, že v cenovém limitu byl právě jen ten jeden 13" model. Koupila si 17" model, protože jí pravděpodobně vyhovuje. Znám spoustu lidí, kteří by pod 17" nešli. A je jedno, jestli jsou to grafici, studenti nebo kdokoliv jiný - prostě potřebují velkou plochu, případně špatně vidí a tak si raději menší rozlišení zvětší na větší plochu (protože větší obrazovka nutně neznamená větší rozlišení). A ano, notebook se obecně považuje za přenosný počítač. A je jedno, jestli je 13" nebo 17" - prostě to přenosný počítač je...

    OdpovědětVymazat
  3. Scotty: Slovem okatě jsem měl na mysli větu, kde říká, že není dostatečně cool na to, aby měla Mac. To je další věc, ve které MS útočí na Apple - že je to jen o pocitu a designu.
    Ano, přímo v požadavcích uvádí, že book má mít 17" displej (fakt by mě zajímalo, co na tom hodlá dělat), ale to nic nemění na tom, že se ve spotu porovnávají hrušky s jabkama (doslova).
    Ta reklama je pochopitelně pro méně intelektuálně vyspělé (přece můžou mít levněji větší displej), ale když chtějí porovnávat, tak by měli zvolit srovnatelné modely. Ano, Apple nevyrábí plastovou naleštěnou bídu se zastaralým hardwarem, mizerným rozlišením a hodinovou výdrží na baterie. Když si to chce někdo koupit, jsou to jeho peníze, ale prezentovat to jako nejlepší rozhodnutí, to je opravdu postavené na hlavu (beru to z pohledu PC technika, protože laikovi je uplně jedno "Esi sou ty dva gigahercy od Intelu nebo AMD").

    OdpovědětVymazat
  4. já bych řekl, že paradoxně největší užitek může mít z reklam Apple. skupina uživatelů PC možná zařadí do svého rozhodovacího procesu Mac, což by předtím neudělala

    OdpovědětVymazat
  5. David: Díky za zajímavý a podnětný názor! Měl jsem v plánu něco podobného zmínit v budoucím článku, ale asi bych to nenapsal lépe.

    OdpovědětVymazat
  6. Je to jen házení špíny na Microsoft. Nic jiného. Ano, reklamy jsou zvláštní, ale s tím nic nenaděláte.

    Nějaká osoba potřebuje 17" displej (jeto JEJÍ rozhodnutí) a nezajímá ji, jestli ten procesor je měsíc nebo 2 roky starý. Nepoběží to v prvním případě 5x rychleji. Chce prostě velký laptop. Ten má Apple za $2799, HP pod $1000.

    Jsou sice na odlišných pólech výkonnosti, ale to ji nezajímá. Stejně by ten výkon nevyužila.

    Ano, Lauren si vybrala vzhledem k jejímu rozpočtu laptop, který je akorát.

    Stačí takto?

    OdpovědětVymazat
  7. Hlavně holka dostane to co ušetřila do kapsy, takže jí nejde o kvalitu, ale pokud možno o cenu. A ten 17" displej je jen jediné měřítko, kde Mac "pokulhává" (myslím tím, že v této cenové kategorii prostě není možné ho s tímto displejem pořídit), tudíž může být okamžitě vyřazen.
    Hlavně ale nechápu, proč si Microsoft kálí do vlastních bot, když na cca 2–3 vteřiny ukáže ve vlastní reklamě logo Applu, svého jediného přímého konkurenta. Nejde tu totiž o počítač jako takový, ale o OPERAČNÍ SYSTÉM. Tady totiž poslední dobou Apple je, oproti Microsoftu, na vzestupu.

    OdpovědětVymazat
  8. Reklamy nejsou zvláštní, jsou hloupé, mystifikují nezkušené a minimálně ta první je žalostně technicky provedená.
    Že někdo potřebuje 17", to je naprosto v pořádku. Ale když ta osoba říká, že chce portabilitu a dlouhou výdrž na baterie a pak si vybere naprostý opak? (druhé video)
    Víte o hardware se zajímám docela dost a tady se porovnávají neporovnatelné modely (odpusťte mi profesní deformaci, hodně se na to video dívám právě z hlediska hardwaru). Máte pravdu, že jí to stačí, ale člověk jako ona by v reálu o Apple ani neuvažoval. To srovnání je naprosto mimo.
    Ano, Apple nemá velký notebook pod 1000$. Není jejich povinnost něco takového vyrábět, tak proč je za to napadat? Proč je to od MS stupidní jsem napsal v dalším článku.

    Psal jsem to několikrát - koupě licencí MS produktů mne stála nějaké peníze a když vidím, jak se jimi plýtvá na žabomyší války, tak nemám moc náladu do nich investovat dále.
    Abych byl objektivní, Apple na MS útočí ve svých reklamách poměrně dlouho, ale nijak mi to nevadí. Ve většině případů totiž musím z jejich sdělením chtě nechtě souhlasit.

    OdpovědětVymazat
  9. Já neříkám, že mají povinnost něco takového vyrábět. Prostě to nevyrábí, tak u nich nenakoupím. Kdybych sháněl přenosný 13" notebook, šáhnu po MacBookovi. Kdybych scháněl netbook, beru Lenovo/Asus. Apple nic takového nenabízí. A to je v pořádku.

    Prostě Microsoft natočil reklamu, jak někdo hledá něco, co Apple nenabízí, vysmál se mu, hotovo. Jo, byla to stupidní reklama, ale nedalo se čekat nic jiného, než brekot Apple fans.

    Apple si dobře drží své stávající uživatele (ty bez firewire disků :)) a umí lákat nové... ale pouze za předpokladu, že chtějí to, co Apple nabízí. A to se nehodí každému.

    OdpovědětVymazat
  10. halogan: "Prostě to nevyrábí, tak u nich nenakoupím" - na to přesně celou dobu poukazuji.
    Jakožto Apple fan skutečně brečím nad neobjektivitou, jako uživatel Windows mě točí vyhozené peníze a jako studenta marketingu zase zoufalé provedení.
    Ono to skutečně tak nějak dopadne - nejvíce se touto záležitostí budou zabývat Applisté, ale cílová skupina v konečném důsledku zůstane nedotčena :-)
    Svoje stávající uživatele si Apple v některých případech novou řadou se zaskleným displejem dost rozkmotřil (včetně mě), ale použitými technologiemi se jinak opravdu předvedl.
    S poslední větou beze zbytku souhlasím - Apple prostě vyrábí pro co nejširší skupinu, protože nabízí málo produktů. Nedávno jsem četl jakýsi článek o tom, že "Apple vyrábí pro lidi, kteří chtějí Apple". Zajímavé čtení, jestli to znovu najdu, přidám odkaz.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak to prostě je a tak to ber. Stejně tak v reklamě nad traktory může člověk jít po autoparku (či traktoroparku :)) a naříkat, že ta nová Tesla S vypadá sice úžasně, ale pole mi nezorá.

    Rozdíl mezi (jak jim Microsoft říká) PC a Meky není takový, ale prostě často mají jiné cílovky. Microsoft má své kampaně natolik stupidní, že láká na své produkty lidi, kteří nad meky ani nejspíš neuvažovali.

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails