středa 4. června 2008

ASUS EAH3650 SILENT [recenze]

Fakta úvodem
čip : ATI Radeon 3650
frekvence čipu : 725 MHz
paměť : 265 MB DDR3
frekvence paměti : 1600MHz
šířka sběrnice : 128 bit
porty : 2*DVI, video out


Tak mi ve středu dorazila nová grafická karta. Samozřejmě se hodlám podělit.
Původní Gigabyte GeForce 6600GT odešla do křemíkového nebe a já za ni hledal náhradu. Oběhal jsem několik internetových diskusí a skončil u článku pana Jahody na serveru ExtraHardware. Tento člověk si dal neuvěřitelnou práci detailně otestovat 24 (!!!) grafických karet ze všech cenových kategorií a od obou výrobců, ATI i nVidia.

Jaké byly tedy moje představy? Chtěl jsem něco levného, protože tolik nehraji, zároveň však výkonějšího, kdyby mě to zase chytlo. Jasnou volbou byly rychlejší DDR3 paměti a cenu jsem stanovil okolo 1500 CZK. Dalším podstatným faktorem bylo pasivní chlazení, neboť moje představa PC není hučící bedna. Původní záměr byl zůstat u nVidie, kde moje požadavky splňoval model 8600GT, přesto mi mnohými byla doporučována do té doby lehce opovrhovaná ATI (nějak mi utkvěly v paměti problémy s ovladači, kterými karty před lety trpěly), konkrétně 3650. Ta měla být údajně výkonnější a za menší peníz, než karta konkurence.
Ve všem tom zvažování a dumání mi byl spásou onen zmíněný článek. Z něj jsem se rozhodl uveřejnit pár údajů, jelikož nerad dělám zbytečně znovu věci, které už někdo přede mnou udělal lépe. Tabulky jsou umístěny s laskavým svolením pana Mirka Jahody, redaktora ExtraHardware.cz.

Při pohledu na tabulku poměru cena/fps vychází velmi dobře starší model 2600, proti však hovoří zastaralejší architektura, vyšší spotřeba i tepelný výkon. 3650 je logickým (i oficiálním) nástupcem této série. Kdo chce však ušetřit pár stokorun, může to pro něj být východisko.
Proti řadě 8600 hovoří hlavně cena (a to, že testovaný model měl přídomek GTS-kdo nechápe, nechť prostuduje ceníky).
Zde tabulky fps (Frames Per Second, pro méně znalé počet snímků, které karta vykreslí za dobu jedné sekundy) . Zvolil jsem hry podle hardwarové náročnosti, řazeno pokud možno od nejméně náročné. Pro mě je optimum minimálně 35 fps,
Prosím mějte na paměti, že jednotlivé tabulky se mohou lišit nastavením rozlišení a detailů, přesto jsem se snažil vybrat je tak, aby nastavení byla podobná.



















Balení není příliš luxusní, ale o to tu nejde. Jeho obsahem je pochopitelně samotná karta, manuál, CD s ovladači, redukce DVI na D-SUB, redukce DVI na HDMI a redukce S-VIDEO na kompozitní.









Pasiv je opravdu solidní, použitím masivního kovu mi trochu připomíná Silent Pipe II od Gigabytu, posuďte sami.









Asus má však ještě drobné hliníkové žebroví, do nějž ústí heatpipe.

Jediný problém, který jsem doposud zaznamenal byl při instalaci ovladačů, a sice ten, že náhle přestal fungovat zvuk. Celou věc lze elegantně vyřešit odinstalaci ovladače HDMI audio (Přidat nebo odebrat programy). Nejsem si jist, jaký je jeho účel, pravděpodobně bude mít co dočinění s HDMI a zvukem :-)-

Co se týče zahřívání, oproti původní 6600GT je to nebe a dudy. Pasiv je nejteplejší právě v místě
hliníkových žeber, celkově je však teplota i po dvouhodinovém hraní přijatelná (měřeno dotykem, přesnější údaje v případě zájmu dodám). Přesto, abych výslednou teplotu srazil ještě více, a prodloužil tak i životnost čipu, byla karta osazena pomaluběžným 8cm ventilátorem. Po této modifikaci je pasiv i při zátěži nanejvýš vlažný, pochopitelně se zde přímo nabízí možnost přetaktování.











Pro instalaci jsou nutné dva volné sloty









Původní karta a nainstalovaná 3650.









Celkově jsem se svojí volbou spokojen. Netvrdím že je to jediná správná, ale pokud máte podobné požadavky, nezklame vás. Všem doporučuji dokonale prostudovat zmíněný test a vybrat si podle sebe. Já zvolil nižší mainstream (už jsem se zmínil, jak je ta čeština krásná?), preference ostatních se mohou značně lišit.
Karta je rozhodně vhodná pro HTPC (Google) a méně finančně náročné, lehce herní sestavy. Pro rozumný výkon je dobré ji provozovat na menší rozlišení (1280 * 1024) a tím pádem na monitorech do 19". Podmínkou je samozřejmě rozumně větraná skříň.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails