středa 15. dubna 2009

Apple versus Microsoft podruhé [názor]


Poměrně nedávno jsem psal o reklamní kampani Microsoftu, která je zaměřená proti konkurenční společnosti Apple (i když s tou konkurencí je to složité). Mezitím jsem ovšem narazil na další video Laptop Hunters, a můžu předeslat, že tentokrát Microsoft rozhodně šetřit nehodlám. Takže si kopnu podruhé...

V podstatě jen rozvedu některé názory z předchozího příspěvku, nečekejte nic zásadně objevného, spíš to bude docela nuda, takže vám vlastně ani nedoporučuji to číst.

OK, vaše volba..


V první řadě bych znovu rád upozornil, že jsem uživatel výrobků obou společností. Mám Apple MacBook, používám na něm OS X. Doma mi vedle stolu stojí klasické PC s nainstalovanými Windows XP a kancelářským balíkem Office 2007. To jen na úvod, aby mne někdo neobviňoval z předpojatosti.


Co mi tedy vadí z pohledu uživatele?


1. Microsoft místo vývoje vyhazuje peníze do marketingu, ale nic nového, přelomového, nepředstavil už hodně dlouho. Neřeší problémy s Vistou, jejíž konečné uschopnění by mělo být hlavním bodem snažení. Sice bych ji jako běžný uživatel nekoupil, ani kdybych byl tři dny na tripu, ale jako servisák se s ní setkávám čím dál častěji.


Modelový příklad z praxe:

Zákazník chtěl opravit počítač - nějakým způsobem se mu zhroutila Vista. Ta nenabíhala do nouzového ani jiného režimu. Vložím instalační disk s tím, že provedu opravu systému tak, jako to běžně provádím u Windows XP. Jenže ouha! Vista provedla jakousi autoanalýzu, ohlásila, že vše je v pořádku, a možnost opravy systému mi nebyla nabídnuta. Nezbylo nic jiného, než kompletní reinstalace.

Byl by opravdu takový problém nechat některá rozhodnutí na uživateli?!


A protože se Vista nepovedla, dali od tohoto názvu s pošramocenou pověstí ruce pryč a její poněkud funkčnější verzi pojmenovali Windows7, což je zase Vista, jen s upraveným vzhledem, vypnutými některými službami, a několika drobnými úpravami, které ji konečně dělají použitelnou. A tento "nový" systém chtějí zdarma nabídnout jen uživatelům, vlastnícím licence na dražší verze Vist. To je opravdu výsměch těm, kteří si, chca-nechca, zakoupili verzi Home Basic společně s novým strojem (protože ekvivalent s XP neexistoval a nějak se ta Vista přece prodat musí). Zmínění chudáci mají nyní polofunkční a hardwarově nenažraný systém, za jehož upgrade budou muset ještě zaplatit.


2. Microsoft nevyrábí notebooky

Pro tento účel se softwarový gigant spřáhl se společností HP. Slovo spřáhl je opravdu vhodné - notebooky ostatních značek jsou ve videích zmíněny jen jako "that one", kamera je přelétne velmi rychle, vítězem je vždy HP (ke všemu výrobek stejné modelové řady). Přitom daleko lepší volbou by bylo například SONY Vaio, které by už srovnání s MacBookem sneslo. Jenže pro účely spotu se nehodí - jeho cena už se ceně MacBooku přibližuje, stejně jako kvalita zpracování, ale hlavní myšlenkou je ukázat propastný cenový rozdíl, což na výrobku SONY nelze. Ale to jsem trochu odbočil.


Apple teď vyvíjí jako o život a novinky představuje každou chvíli.

Co se týče hardwaru, Microsoft vyrábí pouze několik průměrných periferií a dva modely hudebních přehrávačů (které se konkurenci nápadně podobají).

Apple vyrábí podstatně užší spektrum hardwaru, který je o něco dražší a například Mighty Mouse nepatří mezi nepovedenější kusy. I když vlajková herní myš Microsoftu má zase problémy se snímáním, takže na poli periferií je to víceméně nerozhodně.

Každopádně iPod se stal synonymem pro hudební přehrávač a Zune od Microsoftu za jeho prodeji těžce zaostává.


3. Microsoft lže

A nebojím se napsat to na plnou hubu. Porovnává neporovnatelné, mystifikuje nezkušené.

V prvním spotu s Lauren (viz. můj předchozí příspěvek) ukazují jako nejlepší volbu notebook s tři roky starým hardwarem. Napsal jsem článek a myslel, že je zase na dlouho pokoj. Jenže Microsoft nelenil a zveřejnil nový spot! Pojďme se tedy na to divadýlko podívat:


Zaplacený nebožák Giampaolo tvrdí, že mu jde o portabilitu, dlouhou výdrž baterie a výkon. Na nákup má 1500 dolarů. Tvrdí o sobě, že se vyzná v technice a že ví, co chce (checht). A ještě plácne tu hovadinu, že Macy jsou pro něj víc o estetice (ono nablýskané HP ne?), než o výpočetní síle. Co budeš na notebooku dělat, ajnštajne? Renderovat 3D video? Současné MacBooky nabízí solidní, a pro většinu uživatelů dostačující výkon (určitě i pro technického génia Giampaola).


Microsoft říká: "Chcete portabilitu a dobrou výdrž na baterie? Kupte 16" notebook, který má 3,5 kila a na baterku vydrží s bídou 2 hodiny." Když se nad tím tak zamýšlím - žije někdo z Microsoftu v 21. století? Protože jestli je tohle jejich představa portability a výdrže, tak je strach z Apple oprávněný.


4. Není důvod zavrhovat Apple jen proto, že nenabízí také levnější modelovou řadu pro méně majetné. Tím myslím méně kvalitní zpracování, starší a méně výkonný hardware. Apple se prostě zaměřuje na jinou cílovou skupinu a chce nabízet novější hardware. Že nepokrývá onu zmíněnou část trhu je jejich volba.

Je to stejné jako by se John Deere (výrobce traktorů) vysmíval Ferrari, že jejich kára stojí stejně, ale nedokáže zorat pole. Nebo - nadává snad někdo na výrobce luxusních šperků, že nevyrábí levnou bižu pro masy?

Nechci tím Apple stavět do pozice "nadpočítačů", chci jen názorně ukázat, že jejich cílovka je prostě jiná a to je potřeba zohlednit.


5. Je Microsoft tak velká a neohrozitelná společnost, že si může dovolit přímo upozornit na produkt konkurence? To je od nich opravdu velmi hloupé, říct ve vlastní reklamě, že Apple je "soo sexy" :-). V diskuzi k předchozímu článku David trefně poznamenal, že tak paradoxně mohou o nákupu Macu začít uvažovat lidé, kteří by mu jinak nevěnovali pozornost.

Pro tento účel jsem se rozhodl aktualizovat 3 důvody, proč si myslím, že kampaň Microsoftu příliš úspěchu nesklidí. Nyní jsou už čtyři:


1. Uživatel Apple si koupí zase Apple. Jen mizivé procento uživatelů Apple migruje na Windows.

2. Člověk, který si chce koupit Apple ví, že jeho cena je vyšší a od koupě jej neodradí.

3. Laik, který chce Windows a zároveň levný počítač, by o Apple pravděpodobně ani neuvažoval.

4. Člověk, který o možnosti volby Apple třeba neví, je na ni reklamou upozorněn.


Shrnul bych to asi tak. Apple si odvetu Microsoftu svým způsobem zaslouží. Marketingové oddělení Microsoftu ale buď není při smyslech, nebo je společnost v solidní rejži, když se uchýlí k něčemu takovému. Redmondský gigant má očividně z Jablka strach, ale místo aby je to nakoplo a začali vyvíjet jako zběsilí, spustí raději směšnou mediální kampaň. Udělat reklamu je přeci snazší, než udělat kvalitní produkt.


Microsofte, jsem váš uživatel a chci kvalitní software! NEPLATÍM za programy, abyste zisk topili ve stupidních reklamách, ve kterých LŽETE chudákům, kteří holt nejsou počítačově natolik gramotní, aby vaši komedii prokoukli.

11 komentářů:

  1. Chcete neplatit za další verzi Windows? A Leopard se vám zdá jako stabilní systém už od počátku?

    K reklamě - nepropagují jen HP. V dalším díle je hned Sony. Ha. Že se tady neprojeví cenový rozdíl.

    Co se týče MS vs. Apple. Na poli periferií to není rozhodně. MS produkuje levné a výborné myši. Apple má myši drahé a divné (9 z 10 majitelů už někdy zkoušelo čistit kuličku). Scrollování nefunguje mnohdy ani v Apple Stores.

    MS také vyvíjí jak o život. Máme tady Live.com, Live Mesh a tunu dalších služeb zadarmo lidem. Apple má zadarmo možná Tuesday's iTunes Store picks. Písničku týdně. Díky.

    ---

    Nechci tady vrhat nějaké špatné světlo, ale tyhle *poplivu Microsoft, budu kůl* články rád nemám. Hodnoťme objektivně. (i když musím říct, že výběr ntb v této reklamě je žalostný. v té první to ještě šlo)

    OdpovědětVymazat
  2. Nejde o to že nechci platit, jde o to, že nechci platit za to, že konečně uschopní Vistu. Jak píšu - Windows 7 je bugfix Visty, nic víc. Spousta lidí, kteří za Vistu zaplatili je nešťastná. Já sám mám naštěstí Business licenci, která mi dovoluje downgrade.

    Reklama - ano, v nové reklamě je konečně důstojný konkurent. Ale první dva spoty nasvědčovaly, že to bude jen o HP Home Entertainment PC`s.

    Myši - Microsoft Sidewinder má problém se snímačem (uskakuje kurzor), Mighty Mouse má opravdu prapodivný tvar a kulička se zanáší, s tím naprosto souhlasím.
    Ovšem když porovnám periferie Microsoft a Logitech, ve stejné cenové kategorii má Logitech lepší zpracování i software.

    Cloud computing je budoucnost, ale stejně jsou asi nejpoužívanější služby Googlu. K čemu mi je vyspělé Live.com, když mi při jeho používání padá Vista do modré?

    Ano, chci poplivat Microsoft, protože mě jejich politika jakožto zákazníka vytáčí. Zaplatil jsem za licenci na systém, na který nebudu moci upgradovat, protože mi nepojede na mém HW a když ano, tak mizerně (a ne proto, že by byl nevýkonný).
    Nikdo snad nečekal, že bude ve své reklamě chválit Apple, ale že bude tak žalostně neobjektivní? Má to zapotřebí společnost, jejíž systém je na 90% počítačů?

    OdpovědětVymazat
  3. Modelový příklad z praxe v č.1....to mi něco připomíná :-).
    Hej jinak jako musím uznat, že i když jsem naprostý laik, tak jsem oba články přečetla jedním dechem. Zajímavé a povedené! Katt

    OdpovědětVymazat
  4. Je zajímavé, že s každou novou verzi verzí Windows (která je samozřejmě ihned ze všech směrů okázale - a většinou i poprávu - plísněna) dojde na nostalgickou glorifikaci verze předchozí. Velmi živě si pamatuju, jak byla v době svého nástupu zavrhována XPčka a všichni si chválili "stará dobrá" Win 98 SE...:-)

    Pak se mi taky líbí, jak se mezi tu "entéčkovou" vývojovou větev oken pořád kladou rovnítka (jakože je to ten sám systém s prá úpravama a jinou grafikou), což by znamelo, že platí rovnice Win 7 = Win Vista = Win XP = Win 2000 = Win NT :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní: Jenže ono na tom opravdu něco je. Časný kupující je Microsoftím betatesterem a problémy se řeší až za běhu.

    OdpovědětVymazat
  6. Microsoft říká: "Chcete portabilitu a dobrou výdrž na baterie? Kupte 16" notebook, který má 3,5 kila a na baterku vydrží s bídou 2 hodiny." Když se nad tím tak zamýšlím - žije někdo z Microsoftu v 21. století? Protože jestli je tohle jejich představa portability a výdrže, tak je strach z Apple oprávněný.

    Trefa :) Ta reklama je dost uboha musim rict. MS ma doslova z prdele kliku, ze useri nevi moc o apple nebo nechteji tolik investovat, protoze usabilita OS X vs. Vista se neda srovnavat ani trochu. Nevim co HW, novejsi Sony jsem v rukou nemel a vim ze jsou hooodne dobre thinkpady, ale z toho co jsem videl pro me mac jednoznacne na plnou caru vede. Uz jen trackpad je tak vymakany, ze mys proste vubec nepouzivam, neni duvod. Vydrz baterky a odolnost ntb take paradni. Mam novou radu MB a fakt si nemam na co stezovat. Predtim jsem mel tu starsi, to bylo take solidni, i kdyz ne tak bytelne.

    OdpovědětVymazat
  7. Nechcem obhajovat ani jednu ani druhu stranu, reklamy v podani Microsoftu su uz par rokov na nizkej urovni, v tomto smere to ma apple podstatne lepsie vymyslene( a niekedy aj zabavnou formou opise veci tak ako sa v skutocnosti maju...).
    Apple tiez testuje za chodu- ved skuste si kupit ich novy produkt a uvidite, ze ani tam to nieje sama dokonalost. Len narozdiel od Microsoftu vydavaju caste aktualizacie a pomerne v kratkom case su tie chyby odstranene a vsetko bezi ako ma. A co je podstatne, aktualizacie nerozbijaju system ako je to u Win, ked mi prisli zakaznici s nefunkcnym XP alebou Vistou po bezpecnostnej aktualizacii.....
    A okrem toho, nikto vas nenuti kupit si apple, tak ako vas nikto nenuti si kupit Win( aj ked si myslim, ze do toho ste skor tlaceny spolocnostou ako takou.... ale to je na dlho....) a preto mate aj tretiu moznost v podani opensource licencie u Linuxu.

    OdpovědětVymazat
  8. Botanicus: MS nikdy reklamy moc neuměl. Vista vs. OS X téma bych nerozmazával, mě osobně přijde OS X daleko logičtější a svižnější, ale to je můj názor a pokud Vista někomu vyhovuje, a chodí jak má, dobře pro něj.
    Thinkpady už také nejsou co bývaly (fňuk). Ale pořád mají solidní zpracování, stejně jako DELL, nebo SONY. Vybíral bych případně z posledních dvou, IBM/Lenovo se mi vzhledem vůbec nelíbí.

    Anonymní: Je to škoda, reklama dělá hodně a já sám se rád na dobře udělanou reklamu podívám.
    Jistěže se na spoustu chyb přijde za chodu, ale Apple je ve většině případů řeší nesrovnatelně svižněji.
    Samozřejmě každá volba má svá pro i proti, ale prezentovat nějaký systém jako uzavřený je tak trochu nesmysl - Windows, OS X i Linux mají svá omezení (programy, hardware), tím jsou pro mne jaksi uzavřené v trochu jiném slova smyslu. I uzavřený systém má své výhody, pokud mi nevyhovuje, pochopitelně si jej nepořídím, alternativy jsou.
    Být po mém, už dávno používám Linux, který mi svého času skutečně vyhovoval. Jenže se hroutil po aktualizacích, nějaký problém s ovladači tuším. Vyřešil jsem to vždy nějakým nestandardním způsobem a při další aktualizaci se vše opakovalo. Chci systém používat, ne se v něm neustále šťourat. Tohle kritérium pro mne Linux bohužel nesplnil.

    OdpovědětVymazat
  9. nech sa MS vykasle na reklamy cudzich produktov a nech natoci dalsiu songsmith reklamu :) tam sa dalo aspon zasmiat
    ale s tou portabilitou sa im to podarilo, mohli v tej raklame uviest vydrz toho notebooku, Giampalmo asi nie je dostatocne technically savvy aby vedel ze 2hod<5hod, z apple produktov by proti tomuto prehrali asi len imac,mac mini a mac pro :-D

    OdpovědětVymazat
  10. Čistě pro legraci musím říct, že MS na své Vistě opravdu tvrdě pracuje už od data vydání - začal jsem s ní, když byla ještě poměrně čerstvá (z důvodu nekompatibility systémového registru Win XP s novějším softwarem - po jeho nainstalování způsobila běžná údržba registru nespustitelnost systému) a tehdy mi přišla vcelku solidní. Pak ale chodily aktualizace a Vista padala čím dál tím více a zpomalovala. Nakonec přestávaly fungovat i části notebooku - např. ethernet port při zapojení konektoru způsobil neodvratitelný pád systému (ať už s ovladači pro Vistu s či bez SP1). Takže Vistu už prosím jen bez aktualizací, pokud vůbec. No dobré, ne?

    OdpovědětVymazat
  11. Anonymní: Skutečně legrační příklad toho, jak fungují aktualizace :-D. Jestli to takhle půjde dál, většina skutečně zůstane u stále velmi dobře použitelných XPček.
    Já bych jen rád dodal, že pokud má člověk smůlu na kombinaci hardware, tak se Vista hroutí každou chvíli. Zažil jsem notebooky od HP, na kterých JehoVista kolabovala co čtrnáct dní po čistém reinstallu bez zjevné příčiny.
    Ono je skutečně vtipné takhle se o tom bavit až do doby, než si člověk koupí PC s Vistou a zažije to na vlastní kůži.

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails