neděle 30. listopadu 2008

Proč jsem si nekoupil popelnici [recenze]

aneb, jak jsem si jel do Prahy nekoupit batoh.

Můj Deuter Trans Alpine 30 mne již jaksi omrzel a nesplňuje zcela podmínky pro bezpečnou přepravu notebooku. Už hodnou chvíli pokukuji po batožině, která by mé přehnané (designové i funkční) nároky splnila. Konečně jsem nabyl dojmu, že mám jasno, a napíšu Ježíškovi o Boblbe-e Megalopolis Sport. Jak to pokračovalo se dočtete dále ...

Nejdříve by bylo vhodné nějak tu věcičku uvést. Tak tedy-jedná se o počin Švédského designéra Jonase Blankinga, v němž se snoubí zajímavé zpracování s vysokou funkčností. Batoh nejenže díky plastové skořepině chrání obsah, ale funguje i jako zádový chránič a dokonce na to má certifikaci. Zavírá se pogumovaným šusťákovým ... ehm jak to nazvat ... Napadá mne jen přirovnání ke kondomu, ale to asi nebude to pravé ... Prostě víkem, v němž je stahovací gumové
lanko. Jak batoh vypadá vidíte na obrázku, nejčastějším komentářem laiků bylo přirovnání k popelnici či vysavači na hovínka.

Zavolal jsem panu Hášovi, majiteli jediného kamenného obchodu, který oficiálně Boblbe-e nabízí. Nebyl problém domluvit sestavení na míru (chtěl jsem záda typu SPORT s matně černou skořepinou). Docela hezky jsme si popovídali a nakonec jsem byl přesvědčen, že záda typu Executive budou lepší. Bohužel v den mé návštěvy neprodával pan Háša osobně a v obchodě nebyla kompetentní osoba, takže jsem byl odkázán na osobní ohledání a to bylo, věřte mi, skutečně důkladné (strávil jsem tam zhruba 2 hodiny).

Nejdříve jsem sáhnul po modelu Megalopolis SPORT. Záda jsou vyrobena z jakési pěnové hmoty potažené síťovinou. Při ohmatání popruhů jsem narazil na tvrdá místa-z důvodu ohnutí popruhu se potahový materiál "krabatí" ve švech po stranách a vzniklé výstupky nepřijemně dřou (vyzkoušeno). Je ale možné, že materiál používáním změkne, každopádně na první pokus mne tohle odradilo řádně.
Vnitřní uspořádání se mi líbilo nejvíce ze všech. Mezi zádovým systémem a vnitřním prostorem je předěl, který výrobce popisuje jako přihrádku na notebook. Ten bych tam ale bez neoprenového obalu nedal ani náhodou, protože prostředkem vede zip, za nímž je vyjímatelné polstrování zad (prachsprostá karimatka). Dlužno dodat, že takhle to mají všechny Megalopolis modely. Líbil se mi ale systém kapsiček umístěných na onom předělu-síťovina s pružnou gumou nahoře, příčemž celý předěl je možno vyndat.
Skořepina je probarvená, pokud tedy uděláte hlubší vryp, nemělo by dojít k výrazné změně barvy (nevyzkoušeno :-) ).
Ve "víku" najdete také kapsu, uzavíranou voděodolným zipem. Její prostor sahá až ke skořepině, takže mám obavu, že pokud v ní hodláte nosit klíče, budou vám tyto pěkně do rytmu chůze klapat o krunýř (nevyzkoušeno).
Celkově na mne SPORT působil velmi levně a 4390 CZK se mi zdá nekřesťansky hodně. Následující model je proti němu minimálně o třídu výš.

Pro mne nejlepším řešením se ukázal být Megalopolis Executive. Zádový systém byl subjektivně pohodlnější, trošku mne zarazilo použití chlupaté tkaniny uvnitř popruhu-mám totiž něco podobného na svém už nějakou dobu nepoužívaném batohu Protest a docela rychle se to trhá. Ale jinak komfort a pohodlíčko.
Vnitřní uspořádání mne nenadchlo jako u SPORTu, protože síťované kapsičky nahradily šusťákové přihrádky, které nejsou roztažitelné, takže objemnější věci musíte dát buďto do spešl pouzdra, nebo je prostě pohodit do prostoru batohu (a hlavně přes ně drobnější předměty nevidíte).
Na víku je jedna bonusová kapsa z neoprenu uzavíraná jak jinak než voděodolným zipem. K samotnému víku je přichycena drukem (patentem) a po jejím odklopení najdete stejnou kapsičku, jako u modelu sport. To je super, protože batoh nenabízí jiné kapsy s rychlým vstupem a jeho otevření trvá podstatně déle, než u klasiky se zipem.
Tyto dvě kapsy by měly postačit pro věci běžné rychlé denní potřeby.
Skořepiny jsou metalické a lakované, radost pohledět. Narazil jsem na stříbrný model, na němž byl hlubší vryp a barva odkladu byla světlá, takže byl dost vidět. Ostatní modely mají skořepinu z černého nebo šedého plastu, ale rýhy jsem nenašel, takže nemohu posoudit, jak moc by byly vidět tam.
Executive je moje osobní no.1 tohoto výrobce. Ještě budu hodně rozmýšlet.

Suverénně nejhezčí barva (subjektivně) je Titan, tedy tmavě šedá. Lesklá černá je sice taky pěkná, ale jelikož není metalická, chybí jí trošku ten šmrnc. Na druhém místě je u mne tmavě modrá metalíza, která je skutečně velmi tmavá a za zhoršených světelných podmínek ji lze indentifikovat jako černou.Původním výběrem byla matně černá skořepina. Ta se však ukázala jako velmi náchylná k poškrábání, protože za tu chvilku co jsem zavazadlo zkoušel se na ní objevilo několik světlejších čar. Ty je možné udělat prakticky čímkoli tvrdším, třeba i nehtem, takže při neopatrné manipulaci může bágl za týden vypadat docela zoufale.

Poslední důkladně ohledaný byl Megalopolis Aero. Ten sice vypadá na obrázcích nejlépe, ale z hlediska funkčnosti mne totálně zklamal. Záda jsou hybridem mezi Executivem a Sportem, popruhy mají zespodu stejnou tkaninu jako Executive.
Vnitřní uspořádání je stejné jako u Executivu, takže jej odlišuje krom zad ještě víko.
To je opět stejné jako u SPORTu, jen je přes něj ještě aerodynamická čepice s tvrzené PUR pěny (matroš hádám, nejsem chemik, ale tomuhle je to nejpodobnější). Oním zklamáním je přístup do batohu. Vypadá to sice efektně, ale krom gumového stahování tak musíte uvolnit přezku a odklopit ještě tohle, takže až vám budou zbývat poslední sekundy života v důsledku vyhladovění, vaše šance na včasné požití sváči se tak dramaticky sníží. Tuto variantu budou zvažovat opravdu jen motoristé, pro které je model určen.

Na zádech vyhlíží všechny modely zajímavě futuristicky a velikost je ještě docela příjemná. Objem je možné zvětšit, protože mezi skořepinou a zády je ještě jakási "harmonika". Roztažený už batoh tak skvěle nevypadá a hrb který vám na zádech vznikne by mohl Quasimodo závidět. Nedokážu si představit, jak bych tohle cpal někde do přihrádky v autobuse nebo se v něm jen otočil. To by pravděpodobně znamenalo omráčení několika okolostojících. K zaplnění celého vnitřního prostoru mi postačil obyčejný kabát po kolena.
Každopádně to vidím tak, že na opravdové cestování to nebude. Batoh je vynikající do školy a na menší objemy nákladu a pro tento účel bych si jej byl ochoten pořídit. Samozřejmě neustále srovnávám se svým Deuterem, který je neskutečně variabilní co se týče možností přepravy různých objemů. Nenabízí ovšem takovou úroveň ochrany.

Moje celkové zklamání v podstatě pramení z toho, že Boblbe-e nebudu moci využívat jako svůj stávající batoh, na který jsem si již za ty 4 roky zvykl. Nechce se mi kupovat sadu vnějších kapes, která by mne vyšla na další 2500 a umožnila mi tak užívat objem, na který jsem zvyklý. Hlavně by konečná cena téhle srandy byla někde okolo 7500 CZK a to už je docela dost.

Chce to prostě změnit přístup-smířit se s tím, že se jedná o zavazadlo pro jiný účel.

Tak to vypadá, že jsem se do Boblbe-e pěkně pustil. Popravdě čekal jsem za pětku trochu víc, ale na moje bláboly se vykašlete-jestli máte pocit, že potřebujete takovou ochranu a nebo se vám prostě líbí, jeďte se na něj podívat. Každopádně doporučuji před investicí zhlédnout naživo.

Klady
+ pohodlné zádové systémy
+ ochrana zad i nákladu
+ bohaté příslušenství
+ možnost zvětšit objem

Zápory
- ta cena
- vzhled a nemotornost po zvětšení objemu
- nepříliš dobrá organizace vnitřního prostoru
- přístup do batohu není vždy ideální

1 komentář:

  1. Tak jsem si popelnici nakonec koupil jetou na eBay za 2000 CZK i s poštou! Heureka!

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails