pondělí 12. května 2008

Jak opravit podsvětlení LCD displeje [howto]

V článku jak rozebrat LCD jsem vás mimochodem seznámil s tím, že panelu nefunguje podsvětlení. Od té doby jsem sehnal další 3 (!!!) panely s obdobnou závadou. Na prvním z nich jsem vyzkoušel, zda skutečně dokážu bez újmy na zdraví podsvětlení opravit. Pochopitelně toho schopen jsem, jinak by se tento článek jmenoval "Jak se pokusit opravit podsvětlení" případně "Jak neúspěšně opravit podsvětlení".
Jak vlastně poznat, že jde právě o tuto závadu a monitor je jinak funkční? Displej nesvítí (překvapivě), případně bliká, ale jinak se chová normálně-po přivedení signálu na vstup indikační dioda informuje o provozu a při bližším prozkoumání lze na displeji něco rozeznat. Velmi dobře jsou vidět bílé objekty na tmavém pozadí.

Co budeme potřebovat
- šroubovák
- štípačky
- invertor
- izolepu
- pájku (ne zcela nutně)
- smršťovací bužírku (ne zcela nutně)
- šikovné ruce (sorry, nemohl jsem si to odpustit :-)

Varování! Pokud se necítíte dostatečně zruční, nepouštějte se do toho. Pravděpodobnost, že si vážně ublížíte je sice velmi malá, ale mnozí lidé jsou tak vynalézaví, že si ublíží i způsobem, který by nikdo nečekal. Mimochodem - uvnitř katod není tak docela zdravý plyn (může obsahovat rtuť, olovo), proto nedoporučuji tyto rozbíjet a obsah vdechovat. Dále pak invertor generuje vysoké napětí, řádově do 1000V, 5mA, které vás nejspíš nezabije, ale může s vámi pěkně "zacvičit", v důsledku čehož člověk ucukne a může něco (sebe) rozbít.

A co je vlastně invertor? Je to obvod, který vám s největší pravděpodobností "odešel". Jeho úkolem je zapálit výbojku a udržet v ní dostatečné napětí, aby vydávala jasné, konstantní světlo.
Tento druh výbojek se označuje jako CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp), případně jako tzv. studená katoda.
Samotný invertor se pro konkrétní typ displeje shání obtížně, zvláště pokud máte starší model. To však lze obejít koupí univerzálního invertoru. Nejlépe jej seženete v soupravách pro osvětlení case, dá se však zakoupit i samostatně za směšné ceny (100-200 CZK). Kupujte invertor určený k napájení dvou 30 cm trubic, modely pro 2 x 10 cm trubice nemají dostatečný výkon.

Vlevo obsah balení, vpravo samotný invertor po demontáži plastového šasi.










A nyní již k onomu cennému postupu. Jak se dostat dovnitř už víme, teď ale jak z toho ven. Zjednodušený návod je spolu s fotkami níže.

Původní konektory výbojek je obvykle nutno upravit-stačí je rozdělit štípačkami. Tyto nově vzniklé konektory doporučuji zaizolovat páskou, případně smršťovací bužírkou.
Nyní připojte katody k invertoru a ten následně zapněte. Jestli je vše dobře zapojeno, katody nejsou vadné a konstruktér úplně levý, mělo by být podsvětlení displeje patrné. Já vše zkoušel mimo displej, ale není nezbytně nutné katody vyndávat. Jak katodu zapojíte je zřejmě srdečne jedno. I když jsem "polaritu" přehodil, nevšiml jsem si žádné změny-je to prostě jen trubka naplněná plynem. Hlavně zapojte každou jednotlivou trubici do jednoho výstupu na invertoru.
Nyní jen stačí někam umístit samotný invertor. Já jej přišrouboval na místo toho původního. Bohužel se mi nepovedlo zařídit věci tak, aby se podsvětlení zaplo spolu s displejem, takže napájecí kabely invertoru jsou připájeny přímo k napájecímu konektoru displeje (můj model funguje na stejnosměrných 12V, zdroj je externí)

1. Toto jsou napájecí konektory katod












2. Rozdělte je tak, aby bylo možné připojit je k novému invertoru












3. Zaizolujte konektory











4. Připojte k ivertoru











5. Vyzkoušejte jestli to funguje (není nutné katody demontovat jako v mém případě)











6. Pokud to funguje, uchyťte invertor uvnitř displeje.











7. Vyřešte napájení invertoru











8. Moment překvapení











9. Heureka!











Pár detailů...
Samotné dvě trubice si "vemou" 0,68A, s displejem 1,13A











A je to. Jak jednoduché! Jediná nevýhoda tohoto řešení je, že nebudete schopni kontrolovat jas podsvětlení (toho lze částečně docílit změnou napájecího napětí invertoru).
Pokud vám tento článek pomohl, prosím obětujte pár sekund a zanechte komentář.
Dík ;-)

Sbohem, starouši...

45 komentářů:

  1. Návod je super, Jen bych něco takového uvítal u notebooku. Mám notebook a nefunguje mi podsvícení. Měřil jsem napětí na vstupu do invertoru(5 drátků) a na prostředních jsem naměřil kolem 5V. Myslím si, že by tam někde mělo být 12V. Asi je zrada v notebooku. Mohl byste mi nějak poradit? Můj e-mail: renard.muller@seznam.cz Ozvěte se prosím co nejdříve. Předem děkuji. Renard Müller

    OdpovědětVymazat
  2. Odpověď zaslána e-mailem ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Prosím o radu, kde u nás v ČR pořídit tento universální invetor.
    eventualně, kterou sadu osvětlení PC použít.
    Díky
    mikesvo@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Perfektní stránka ale také bych chtěl požádat o radu kde zmiňovaný invertor pořídit. panevvok@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravíčko, odpověď jsem zaslal mailem.
    Jinak pro všechny: Invertory se dají pořídit na e-bay nebo např. v kitu pro osvětlení počítačové skříně. Důrazně ale doporučuji dbát na maximální délku katod, pro kterou je invertor určen.
    (vím co píšu, právě jsem jeden oddělal tím, že jsem na něj připojil katody ze 17" monitoru-ty jsou delší než 30 cm)

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, také bych Vás rád požádal o řešení v notebooku, děkuji můjm ail je michalkouba2atlas.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Zdravím, s notebooky je potíž - nestandardní invertor se tam nedá narvat - není kam. Je potřeba koupit náhradní díl přesně pro ten daný typ. Doporučuji poohlédnout se na eBay.

    OdpovědětVymazat
  8. Jaký máte prosím názor na závady invertorů v NTB? Jsou zaviněné opotřebenou trubicí, nebo vyloženě zestárlým "ojetým" invertorem samým? Piště klidně odborně, porozumím, jsem elektronik. Bohužel nevím jak se trubka zachová po ukončení životnosti. Mám invertor s ruplou pojistkou (rada - hledat pojistky i tam kde nemohou být) a po náhradě drátem má bez trubičky malý odběr (cca 100mA v závislosti na SW nastavené intenzitě), leč trubička nesvítí.

    mkbrno@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  9. Mockrát děkuji za krásný monitor skoro zadarmo... ;)

    pro ty co shánějí pouze invertor - http://www.softcom.cz/produkt/bee-cc-99-30-invertor-kitnew-version/?flist=1

    OdpovědětVymazat
  10. Dobry den chtel bych vas poprosit jestli by ste byl tak hodny a poslal mi fotku invertoru z druhe strany na muj email..predem dekuji za ochotu. e.melkus@email.cz

    OdpovědětVymazat
  11. dobrý den chci se zeptat je možné napoji na jeden invertor 4 trubice?

    OdpovědětVymazat
  12. Zdravím,
    možné to je, záleží na typu invertoru. Běžný invertor v kitu pro osvětlení PC skříně zvládne pouze dvě trubice, ke všemu do maximální délky 30 cm.
    Je potřeba koupit invertor určený přímo do LCD panelu (hádám, že to je úhlopříčka 17+).

    OdpovědětVymazat
  13. ahoj vsem,
    tak puvodne jsem chtel fotku ze spoda invertoru abych byl schopen si odvodit schema.na internetu jsem si uz nasel a odvodil dal soucastky ktere by odpovidaly a svete div se invertor fungoval:-)mel sem puvodne stejny problem jen byl spatny i zdroj..ale muzu dat nekolik rad....treba 1. rada je ze si tu psal ze invertor musis zapinat zvlast s monitorem no pokud by si byl chytrejsi tak neni problem pouzit soucastku optoclen a zmerit si napeti na vystupu modulu pro zobrazeni kdyz se rozsviti zelena kontrolka...a dalsi vec je kdyz regulujete jas na monitoru tak nekde se musi menit i napeti ktere smerovalo do zdroje..toho docilime tak ze budem merit napeti na pinech proti zemi a pokud neco takoveo najdem tak skuime menit jas a tim se bude i menit napeti,takze ja jsem tento problem vyresil tak ze jsem pouzil optoclen do baze vykonoveho tranzistoru,ktery spina invertor.samozdrejme zbytek staci doladit rezistory a jinymi prvky.toto co jsem zde popsal nemusi byt u kazdeho typu lcd proto se na me nezlobte kdyz otevrete moitor a tam na vas vykoukne uplne neco jineho.

    OdpovědětVymazat
  14. Na aký Externy zdroj si ten Invertor zapojil?

    OdpovědětVymazat
  15. zdravíčko, měl bych dotaz ohledně notebooku.
    při zapnuti se vetšinou lcd ani nerozsvítí,občas jen problikne. Když už se rozsvítí (většinou po ubrani jasu) je barva nahnědlá a po zvětšení jasu se opět stane černou...Prosím jestli by jste mi mohl poradit zda je to invertorem nebo trubicemi.
    Děkuji za každou radu s pozdravem Jarmil jarmilpetrzelka@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  16. Dobrý den,lze LCD zapnout s odpojeným invertorem?Ptám se proto,aby nedošlo k poškození zdroje.N.

    OdpovědětVymazat
  17. "Na aký Externy zdroj si ten Invertor zapojil?" - cokoli s požadovaným napětím a proudem, původně jsem připojoval na laboratorní zdroj, posléze přímo na desku s elektronikou uvnitř displeje.

    "při zapnuti se vetšinou lcd ani nerozsvítí,občas jen problikne. Když už se rozsvítí (většinou po ubrani jasu) je barva nahnědlá a po zvětšení jasu se opět stane černou" - změna barvy se může týkat vadného panelu i podsvětlení. Osobně bych displej rozebral a podíval se v jakém stavu jsou katody. Tady si opravdu netroufám hádat..

    "lze LCD zapnout s odpojeným invertorem?" - ANO, určitě. Zdroj nepoškodíte, pouze se sníží odběr, což zdroji nevadí.

    OdpovědětVymazat
  18. Zdravim,
    taky se mi rozbilo podsvícení u NTB, ale opravdu způsobem který jsem nečekal:
    Kámoš měl k monitoru takovou periferii, že se to přidělalo zeshora k monitoru a člověk mohl pak s počítačem pracovat jako na tabletu. Hrozně se mi to líbilo a že to teda taky zkusim. Když jsem to používat, tak mi začala vadit klávesnice a já se rozhodl, že NTB otočim monitorem ke mně. Celý zařízení drželo pomocí magnetu na železné podložce, která se dala kamkoli přilepit. No a jak jsem to přilepil k dolnímu okrají monitoru a připnul to zařízení monitor udělal BLIK a už se nikdy nerozsvítil. Se spolužákem jsme se o tom bavili a on řikal, že by na tom místě mohl být invertor, taky byl když jsem rozebral kryt. Zkusil jsem ho i najít na internetu a koupit, ale když jsem ho na začátku prosince objednal, tak dodnes nepřišel. Byl to invertor od značky SAMPO s označením S78-3300350-SG3 nebo YIVNMS0018D11 našel jsem, že vstupní napětí je 14,4V a výstupní 1500V a proud se pohybuje od 2,5A do 6A. A jinak chci se teda zeptat zda li mám šanci zprovoznit podsvícení i bez originálního invertoru.
    Jinak za jakoukoli radu a odpověď dík. Lubosbaloun@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  19. Suprová rada opravna si bere nejmín 1500kč.Jen tak dál.
    PS:Nejde jen o peníze,ale o dobrý nápad jak si pomoct v beznadějné situaci.DÍk za něj.

    OdpovědětVymazat
  20. wow je to pecka no nakonec jsem kupil novy diplay

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den mám takový problém potřeboval bych zjistit jaké jde napětí a proud do inverotru pro 15,4" lcd v notebooku asus f3ka ???????? vsude to hledam a nikde to nemuzu najit :( protoze mi nejde napajeni z desky jinak to mam odskousene invertor, výbojka i lcd funguje takze potrebuji najít nějaké alternativní napájení pro ten invertor nejlepsi by bylo udelat takovy pred inveror s regulaci ktery by se napajel z usb. Myslite si ze je to realne ?? v kazdem pripade prosim aspon ty hodnoty napeti a proudu děkuji mockrat je to pro me velmi dulezite protoze jsem student na vysoke skole a bez notebooku nemuzu prakticky studovat na mem oboru takze dekuji moc .

    OdpovědětVymazat
  22. Zdravíčko, tak to opravdu netuším. Pokud vím, výstupní napětí USB portu je 5V, zatímco invertory jsou obvykle stavěné na 12V.
    Řešením (i když riskantním) by bylo vytáhnout těch 12 V někde ze základní desky.

    OdpovědětVymazat
  23. Dobrý den, na display NB mám v prostřední oblasti světlý kruh velikosti cca 8cm a šířkou cca 1cm.
    Lze to odstranit? Prodejce mi tvrdil, že je to prachem v LCD display, ale nevím. Díky za případnou radu, jak to odstranit

    OdpovědětVymazat
  24. Dobrý den, osobně si nemyslím, že je to od prachu. Pokud tomu tak je, bylo by nutné displej vyndat, rozebrat na jednotlivé vrstvy (samotný panel, vrstva difuzorů, fresnelů a kdovíčeho ještě a světlovodivá plocha), tyto vrstvy pročistit a celek znovu poskládat.
    Prachové částečky ovšem nemívají tendenci shlukovat se do pravidelných tvarů, takže můj osobní tip je, že se jedná buďto o mechanické nebo tepelné poškození LCD panelu, které lze řešit pouze jeho výměnou.

    OdpovědětVymazat
  25. Zdravím, prosím vás já bych měl takovou otázku, koupil jsem si invertor od 2x 30cm trubic revoltec ... ma 620V output do nej jde klasických 12 stejnosmernýho. Problem je že mám tento monitor -> http://www.yslcd.com.tw/docs/product/LP154WX4-TLAB.pdf 6 az 8 strana se týka CCFL. Jestli to dobře chápu píšou tam že pro nastartovaní te katody potřebuji při 25 stupich 1200 V..po dobu vice jak jedne vteřiny. Je to možné že to je ten důvod proc mi to nefunguje s timto invertorem ? A popřípadě jak se mam k takove hodnote dobrat ? ... jen tak pro zajimavost invertor původní mi funguje jen do nej nejde proud ... a má 10 pinovou koncovku takže fakt netušim na jaké piny bych mel privest 12 V abych to rozjel.. V elsinu mi rekli ze mi prý nejde napeti z desky.. (ale nevim zda zkontrolovaly kablík) :-D mam celkem mozosti ale nevim jaka je ta zprávna. Protože sem amaterksý elektrotechnik chci to nejak splácat dohromady. Este doplnujici otazka co kdybych ten invertor z te tunning sady koupil jeste jeden je mozne je nejak spojit tak aby daly tech 1200 V na chvily cisty sinusovky ? nebo to je nerealne ?

    OdpovědětVymazat
  26. Zdarec ...

    Jsem kutil od všeho něco a mám jeden dotaz. Demontoval jsem rozbytý LCD displ o velikosti 21
    Mám trubice a rád bych je viděl namontované na stole jako podsvícení na klávesnici a vychytávku aby se soused kousl do zadku :-)

    Jen nevím zda výstupní napětí a proud z inventoru není člověku nebezpečný. Povězte kolik tam běhá čeho a jak moc to je AU na ruce.

    Díky Kendy

    Kendy.praha@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  27. Čau Kendy,

    výstupní napětí na invertoru s tebou maximálně pěkně zacvičí (resp. ucukneš rukou), životu nebezpečné ale není, protože je tam malý proud.
    Jediné riziko by bylo v případě, že je zasažený citlivější na srdce.
    Pokud vše dobře zaizoluješ (doporučuji smršťovací bužírku), tak jsi v suchu.

    crtec

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Male upresneni: ta vysoka frekvence pri dotyku vubec nebrni, ani nekope jako zasuvka. Pri nevedomem dotyku si toho vsimnete az v okamziku, kdy ucitite spalenou kuzi, nebo se dratek propali k nervu :o)
      Tom

      Vymazat
  28. Odešlo mi také podsvícení u monitoru IBM 9512-AB0, když jsem ho rozebral tak jsem zjistil že z trubic nahoře a dole jdou z každé 4 dráty rudý+černý a bílý+růžový.měnič je asi dvojitý a z každé strany se připojuje tato čtveřice vodičů.chci se zeptat jestli tento návod bude fungovat i na toto zapojení když podle obrázků to vypadá že každá trubice má dva vývody?A jak to mám zapojit, nebo použít dva invertory?

    OdpovědětVymazat
  29. Zdravím,
    co mám tak zkušenosti s konstrukcí, tak tam budou schovány dvě výbojky, tzn. každá dvojice kabelů patří jedné z nich. Uvedený návod fungovat bude pokud je délka trubic do 30 cm a budete mít dostatek invertorů (ono to bude fungovat i když bude svítit jedna z obou trubic, ale to není úplně ono).

    OdpovědětVymazat
  30. Dobry den,
    Mohl byste mi prosím poradit co dělat jestli je přerušen kontakt s obrazovkou notebooku.(bliká)
    Jinak předem děkuji e-mail:chatonblanc@seznam.cz :)

    OdpovědětVymazat
  31. Dobrý den, odešel mi invertor. Udělal bych to velmi rád podle Vašeho návodu, ale mám problém. Invertor mám zabudovaný na desce se zdrojem. Tak se ptám jestli je možné nějak zapojit externě jiný. Popřípadě pošlu i foto desky.Předem děkuji za odpověď. (Scalenec@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat
  32. chatonblanc: Bohužel nemohl, protože nevím KDE se kontakt přerušil. V první řadě bych potřeboval vědět, zda bliká pouze podsvícení (tedy je přerušen kabel k/z invertoru) nebo bliká obraz komplet. Na základě toho bych pak mohl poradit dál.

    scalenec: Určitě to jde, jen musíte najít větev 12V, ze které byste mohl napájet invertor nový. Foto mi moc nepomůže, nejsem takový odborník, ale předpokládám, že i invertor na Vaší desce je napájen 12 volty. Vemte do ruky měřák a zkuste tu větev najít :). Případně můžete invertor napájet odděleným zdrojem, ale to mi přijde zbytečné.

    OdpovědětVymazat
  33. Ahoj lidi, oprava podsvětlení není zase tak složitá za pomoci nového invertoru. Ten se dá koupit na www.sema-for.cz . A jak docílít řízení jasu a zapnutí podsvícení tak jak má být je vcelku také jednoduché. Z řídící desky vedou dva signály +5V pro aktivaci a 0-5V pro řízení jasu. Dají se změřit. +5V pro aktivaci lze najít měřením jednotlivých kolíků konektoru na řídící desce. Toto napětí se objeví na okamžik chvilku po zapnutí ještě na neopraveném monitoru a zmizí, protože řídící deska dostane zpětně hlášení o problému s podsvícením a proto je nutné opravdu pečlivě hledat a měřit každý kolík zvlášť vždy s novým zapnutím. Pak na jen stačí tento signál propojit s deskou invertoru na patřičný vstup. Na výše uvedené stránce jsou tyto popsané a dají se k nim dokoupit i konektory s kablíky. 5ízení jasu s vyhledává až po zprovoznění monitoru, aby bylo vidět OSD. Pak stačí změřit při zapnutém monitoru všechna napětí na konektoru řídící desky, pak stáhnout jas na nulu a změřit znovu. Tam kde je změna je to co hledáme a propojíme s patřičným vstupem na invertoru. Pozor, dělají se varianty s a bez řízení jasu.

    digibooster@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takové lidi , jako je autor článku a digibooster bych potřeboval jako moderátory / autory na své fórum :)
      ELE-kutil

      Vymazat
  34. Zdravím, mám jeden stolní LCD monitor Fujitsu Siemens P17-2, kterému dochází dech: Po zapnutí se rozbliká podsvícení a po čase (řádově vteřiny) se ustálí a svítí už dále konstantně. Doba, než se trubice "zapálí" se ale prodlužuje. S jasem jsem léta nemanipuloval, mám ho pořád na 15%, a ani teďka se mi nezdá obraz tmavý. Pohohla by výměna invertoru?

    Děkuji
    Martin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kondenzátory ve zdroji, s podsvícením to nesouvisí...

      Vymazat
  35. Těžko říci jestli jsou vypálené výbojky, nebo je to v invertoru, jedině to vyzkoušet. Takhle teoretizovat nemá moc smysl. Zkusil bych sehnat nějaký starý monitor, vyndat z něj výbojky a ty zkusit připojit na ty ve stávajícím monitoru - pokud budou blikat úplně stejně, je to invertorem. Pokud ne, je to trubicemi :)

    OdpovědětVymazat
  36. Návod je super, Jen bych něco takového uvítal u notebooku. Mám notebook a nefunguje mi podsvícení. Měřil jsem napětí na vstupu do invertoru(5 drátků) a na prostředních jsem naměřil kolem 5V. Myslím si, že by tam někde mělo být 12V. Asi je zrada v notebooku. Mohl byste mi nějak poradit? Můj e-mail: pspacek@post.cz Ozvěte se prosím co nejdříve. Předem děkuji Špaček

    OdpovědětVymazat
  37. Zdravím, po mnoha testech s různými televizemi a monitory jsem zjistil, že velmi záleží na napájecím napětí trubic, -u dvoutrubicových 19" panelů se z 80% nedaří dosahovat potřebného jasu a proud jimi se pohybuje kolem 200-300mA, pro dosažení dostatečného jasu by jimi mělo protékat každou aspoň 600-800mA. Ale toto potřebné napětí se nikde neuvádí....umí tuto problematiku napájecího napětí trubic někdo vysvětlit?

    OdpovědětVymazat
  38. Fujitsu L22-1W, bez připojeného signálu spořádaně černý, po připojení vstupu na moment velmi tenké svislé pruhy, které okamžitě mizí do bílé. Displej jsem měnil, druhý dělá totéž. Co na desce by to mohlo být?
    Díky. Karel. karel.mrak@gmx.net

    OdpovědětVymazat
  39. Zdravím,
    mám podobný problém, spíš je trochu záhadný. Někdy mi podsvícené na NTB funguje, někdy ne, LCD šlape, jen je prostě někdy bez LED a někdy LED jedou.
    Myslíte, že to může být způsobené závadou na trubici?
    To že LED někdy fungují se stává někdy ve WIN a někdy nejdou ihned po zapnutí NTB, takže z toho usuzuji, že není problém v nastavení WIN.

    OdpovědětVymazat
  40. Můžu použít zdroj původně z ( 15° LCD monitoru ) ...... napájel lampové podsvícení ......
    pro napájení jiného LCD panelu ale s LED podsvícení panel 22°

    Jde mi o to abych neposral zdroj a nebo podsvícení na 22°panelu ?

    Díky

    OdpovědětVymazat
  41. Dobrý večer,

    poradil by jste si s podsvícením displeje u wifi radia.

    Díky za odpověď.

    Petr

    OdpovědětVymazat
  42. JA ntakle opravuji lcd uz par roku... dalsi nevyhoda je ze se stane ze v lcd je jen 5v takze jeste trafo.

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails