pondělí 5. května 2008

Jak rozebrat LCD monitor a předělat podsvícení na diodové [howto]

Upozornění : Autor článku nenese jakoukoliv zodpovědnost za újmy na majetku či zdraví, které si způsobíte během realizování níže uvedeného návodu.

Přestože jsem doposud nevysvětlil, co mám v plánu s upraveným napájecím kabelem, vrhnu se hned na další mimotovární modifikaci.
Dnes jsem totiž narazil na poměrně zachovalý LCD monitor. Vzal jsem jej do dílny a podrobil testování. Tento typ zřejmě potřebuje externí napájení 12V, což vyřešil laboratorní zdroj.
Připojil jsem jej na můj "dílenský jukebox*" a započal s testováním. Po zapnutí jukebox PC kontrolka na monitoru změnila svou barvu z oranžové na zelenou, což bylo dobré znamení. Při pozornějším zkoumání bylo patrno, že displej skutečně zobrazuje, evidentně však nefunguje podsvětlení.
Co teď? Přestože jsem displej nikdy nerozebíral, rozhodl jsem se, že to tentokrát risknu. Buďto jej zprovozním, nebo ho vrátím do odpadu, kam patří. Každopádně do dílny by se namísto stávajícího obstarožního CRTéčka hodil.
Nejprve bylo nutné odstranit podstavec a zadní kryt. Vše je uchyceno křížovými šrouby standartní velikosti, s demontáží tudíž není problém.
Uvnitř jsou dva kryty z leského plechu. podlouhlejší patří napájecímu obvodu podsvětlujících výbojek, toho času s největší pravděpodobností nefunkční. Čtvercový kryt patří jednotce, jejíž
význam a účel je mi prozatím skryt.











Demontáží dalších čtyř šroubků jsem osvobodil vnitřní část od plastových krytů. Při odstraňování předního bylo zapotřebí odpojit prvky ovládacího panelu. Vytáhnout konektor naštěstí nepředstavuje vážný problém.










Nyní přijde na řadu hlavní zadní kryt. Po odstranění příslušných šroubů bylo třeba odpojit konektor, který propojoval tajemný čtvercový obvod, a dva menší konektory zapojené do invertoru výbojek.










Pouhé dva šroubky a kousek lepící pásky mne dělil od vyjmutí osvětlovací konstukce. Bingo.










Konce katod jsou dosti tmavé. Možná je to běžným používáním, možná v důsledku závady.










Abych ověřil svou teorii o vadném podsvětlení, vložil jsem do místa, kde byly předtím katody, vysoce svítivou bílou LED diodu, a smontoval nejnutnější části displeje dohromady.










Po rozsvícení bylo nerovnoměrné podsvětlení velmi patrné. což mi ovšem v zásadě nevadilo, vzhledem k faktu, že se jedná pouze o testovací fázi.










Připojil jsem napájení a s-video a nahodil jukebox. Vše kupodivu fungovalo napoprvé a já si mohl i přes mizerné podsvětlení vychutnat boot, úvodní obrazovku a následně i pracovní plochu.










Co nyní s displejem? Buďto zajdu do elektra, nakoupím pár diod, z nichž zrobím podsvětlení , nebo demontuji podsvětlovací jednotku z displeje jiného (nefunkčního adepta s funkčním podsvětlením už mám) a tuto instaluji.
Sám zatím nevím..

* "dílenský jukebox", "jukebox PC" apod. je výraz, který používám pro počítač nevalného výkonu, který používám v dílně převážně pro přehrávání hudby

18 komentářů:

  1. sice to asi nikdy nevyužiju, ale pěknej návod:-) jen tak dál:-) doufám, že si sem najdou cestu návštěvníci, aby si zas neměl nutkání to zabalit:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Neboj, spíš se teď budu soustředit na uživatelské recenze, protože to lidem dá mnohem víc, než moje bastlení ;-)
    Ale musím říct, ehm napsat, že už jsem přitáhl domů 3 displeje a všechny jsou plně funkční, pouze s vadou podsvětlení.
    Takže jestli na displejích odcházi jenom invertory, tak si asi zařídím opravnu :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, je to zajimavé. Mně odešelo 32"LCD televize. Po zjištění závady, a je to kupodivu invertor, a cena se pohybuje kolem 3000kc tak tu opravnu doporučuju. Možná se vyplatí u tech TV předělat podsvícení. Teď pravě přemyslim jaky tam namontuju :D diky za typ

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, ten typ je ti absolutně naprd, protože 32" LCD má poměrně dlouhé katody a běžný invertor to prostě neutáhne. Kup originální náhradní díl, v tomhle případě jiná varianta neexistuje a 3tis. není zase tolik (invertor pro 19" LCD vyjde zhruba na 800).
    S diodami jsem experimentoval, ale nebylo možné docílit rovnoměrného podsvětlení, i když jsem jim různě stínil a zabrušoval je :-(. Je to zbytečná práce, která se v konečném výsledku nevyplatí.

    OdpovědětVymazat
  5. Mám Dell d505 a stejný PBLM po pár vteřinách poblikávání LCD tma, univerzální invertor není kam dát a nevím ani jak otestovat kde je chyba. Co použít ty ledky dělají se i s 90° svítivostí.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak včera mě přišel invertor z Ebay na Dell 505 a pustil jsem se do díla. Zapojil jsem nový invertor do Noťase a s jistotou zapínal, ale jaký bylo moje zklamání když se displej nerozsvítil ani ťuk. Tak jsem si smutně řek že rozkuchám aspoň displej a podívavam se na tu trubici a jak tak rozebíram prohlížím totálně rozebranej displej, jaký tam sou vodivý folie plný mikro drátků říkám si jak tohle dávaj dohromady a hledám tu trubici smířenej s neúspěchem tak najednou ji vidim, zašitá v malinkým U plechu něco jako bílá špejle na koncích trochu černá, tak jsem zatahal za drátek od trubice a von šel vytáhnout, začal sem tušit šanci, vůbec to nebylo naletovaný studeňák jak Brno. Naletoval jsem ho zpět a vono to funguje, trubice svítí. Stejně sem stále nevěřil když ten úplně rozmontovanej displej zase poskládam že to bude fungovat a vono jo. Sice mě zbil jeden plech a asi 6 šroubků, ale za to ubyl asi půlmetr izolačky. A tak díky za tydle stránky zase sem o něco chytřejší.

    OdpovědětVymazat
  7. Super, jsem rád, že to někomu pomohlo. Ono když není člověk uplně levej a nerozebírá silou, tak není problém rozložit a zase poskládat cokoli :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Zdar,
    nešel by místo ledky použít ledkový pásek??

    OG

    OdpovědětVymazat
  9. Šel, ale těch LEDek by muselo být vedle sebe hodně a potřeboal bys nějaký difuzor. Já pokusy o předělání podsvětlení na LED technologii vzdal, protože prakticky není možné dosáhnout rovnoměrného podsvětlení.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobry den,
    chytry napad. Nicmene jsem na neho neprisel, prestoze vim jak "to funguje". Pro predelani by byly nejvhodnejsi SMG diody (vysoce svitive s uhlem az 180`) typ SMT (takove ktere ktere se polozi na desku pl. spoju a pajeji se z hora, ne zespodu jak byva zvykem, vyzaduji specilani pajecku-v domacich podminkach je to ztrata casu). Navic LED displeje maji diody po obvodu... jednoho smeru velice zridka.
    Dalsi problem je, ze do zarivky nejde stejnosmerny proud, ale stridavy. Diody svitit budou, ale muze to necemu docela vadit. Ze skusenosti vim, ze nekoupite levne bile diody, ktere by mely identickou svitivost (sviti mene, vice, DO ..modra, zluta, zelena... jen ne bile)
    Dalsi otazka je, co tomu rekne graficka karta, ktera nastavuje "blikani" LCD ...75Hz, 83Hz ...
    Dale otazka, kolik diod, aby nedostavaly vyssi napeti nez snesou a nezkracovala se jejich zivotnost? Jak je zapojovat (seriove nepo paralelne)?
    Tyhle otazky me nejak nuti k tomu to zjistit a udelat si dalsi konicek na dlouhe zimni vecery.
    Nicmene zkusim taky rozebrat premerit napeti a vypocitat vhodny pomer diod k napeti.
    Hodne zdaru pri experimentovani.

    OdpovědětVymazat
  11. Díky za komentář, budu rád pokud zveřejníte jak experimentování dopadlo.
    Jak jsem psal - já to vzdal, skutečně je to při dnešních cenách LCDček ztráta času a výsledek nebude nikdy uspokojivý.

    Nicméně o napájení diod bych velký strach neměl - neměl by být problém vytáhnout někde z trafa monitoru 12V, řešil jsem to tak i při instalaci neoriginálních invertorů.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den, mám LCD LG L1919S, po nechtěném vypnutí proudu se monitor rozjel, ale barvy jsou světlé a odstíny při Eizo-testu LCD jsou jen do poloviny a zbytek je již jedna barva, jako by celé spektrum bylo buď posunuté nebo nefungovalo, nastavením v OSD se nedá dosahhnou předchozch barev (černá není černá, ale jako černá v mlze). Budu rád za každou radu, email. petr.bazyl@seznam.cz. Předem děkuji.

    OdpovědětVymazat
  13. Petře rád bych poradil, ale pokud je podsvětlení v pořádku, ukazuje to na nějaký průšvih buďto s panelem (nepříliš pravděpodobné), nebo s řídícím obvodem (pravděpodobnější). V domácích podmínkách dost těžko odhalitelné.

    OdpovědětVymazat
  14. je to hezký že děláš monitory ale jak se dá opravit LCD televize 81 cm to asi nevíš, nebo je to snad stejný jsem zvědav co mi poradíš

    OdpovědětVymazat
  15. sgr: No pokud tu otázku položíš takhle "jak opravit LCD televizi", tak ti samozřejmě neporadí nikdo, protože prostě není ani zdaleka poznat, co tomu je.
    Zkus popsat problém který s TV máš – je to problém s podsvícením (obraz je vidět pod určitým úhlem ale nesvítí) nebo je závada jinde?

    OdpovědětVymazat
  16. Dobry den, mam Acer AL2671W 63cm monitor /integrovany scart/. jeho problemom je to, ze led signalizacia napajania je oranzova, nejde zapnut. Obcas sa stane, ze ho zapnem az potom, ked ho opakovane vypnem/zapnem hlavnym vypínacom. Ak sa mi ho podari "nakopnut", uz funguje do najblizsieho vypnutia.
    Ale parkrat sa mu stalo, ze som pripojil cez scart tv signal a obraz zamrzol. Pritom zvuk fungoval.
    Bude to chyba inventora?
    Dakujem za odpoved
    PS: inac celkom fajn stranka
    PS1: aj tato: http://www.lcdparts.net/howto/default.aspx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer.
      Hledal bych vadné elity v napájecím zdroji...ve většině případů se daji lehce rozeznat vadne-jsou vytekle-opsat hodnoty-nakoupit v GM nebo v Ges a přepájet.Oprava za par kaček.

      Vymazat
  17. Rešim problém s napájením diod 12v u lcd LG M198WA odešel ivertor a nevim kde ho vzít abyse rosvitilo zaroven při zapnuti tv Děkuji za radu

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails