sobota 31. května 2008

Oprava displeje 2 [howto]

Dle výsledků ankety se čtenářům nejvíce líbí rubrika howto. To mne velmi těší a zklamat je nehodlám. Opravil jsem další, v pořadí již třetí LCD, tentokrát však s použitím náhradního invertoru (tedy ne toho, který je součástí sady pro osvětlení case, jako v předchozím případě). Výsledek bohužel nedopadl zcela dle očekávání, každopádně 17" monitor s DVI vstupem za cenu opravy 350 CZK, to není špatná investice.
Ale pěkně popořadě. Na eBay jsem narazil na předmět, který se jmenoval "universal four output lcd inverter", dle specifikace tedy invertor, určený pro opravu 17" a 19" LCD. Objednal jsem jej, neb se konektorově shodoval s výstupem v mém displeji.

Zhruba za 14 dní mi dorazila zásilka z hong-kongu, pečlivě zabalený náhradní díl.









Shledal jsem, že obsahuje redukce i na širší typ konektoru, který se občas v displeji také vyskytne. Na fotografii vpravo napájecí konektor samotného invertoru.









Monitor otevřen, katody připojeny, stačí jen zastrčit konektor. Chyba lávky. Přestože se tvářil, že by měl do protikusu bez problému zapadnout, musel jsem použít hrubou sílu a ostrý nožík k jeho upravení.









Očekávaný výsledek, a sice rozžehnutí katod, se nedostavoval. Původní propojku jsem tedy zbavil konektoru ze strany invertoru, oholil konce jednotlivých kablíků a metodou pokus/omyl začal zkoušet různé kombinace kabelů. To vše pochopitelně za použití multimetru. Po několika minutách bylo jasné, že takhle ne a nebylo vlastně ani jisté, že onen invertor je funkční. Dodaný kabel obsahoval jen tři vodiče, odpovídající vstupům VCC, GND a ON/OFF
Na VCC jsem přivedl napětí + 12V, na GND pól opačný, ale stále mi nebylo jasné použití kabelu třetího. Nakonec jsem obvod uvedl do chodu připojením tohoto třetího vstupu na + 12V.
Pro informaci-kovová konstrukce displeje je vlastně GND (ground, uzemění), stačí proto na příslušné vstupy přivést +12V (v mém případě bílé kabely vedoucí z obvodu vpravo, zbytek je zaizolován). Vodivým spojením s konstrukcí si tak ušetříte letování jednoho kabelu.









Nepříliš překvapivým výsledkem je tradičně funkční displej.









Bohužel nebude opět možno kontrolovat intenzitu podsvětlení, i když obvod by to podle všeho umožňoval. Prostě v tomto konkrétním modelu displeje se mi jej nepodařilo uschopnit. Každopádně běžné invertory pro 30 cm trubice se v 17" a 19" displejích nedají použít, protože katody jsou zde delší a tím pádem by výsledná intenzita vydávaného světla byla nižší. Zároveň by docházelo přetěžování invertoru, který by pravděpodobně brzy následoval odstoupivšího kolegu.
Co z toho plyne? Pokud se chystáte opravovat monitor větší než 15", doporučuji objednat obvod, který jsem použil já. I v případě, že se vám jej nepodaří připojit běžným způsobem, není problém ho přesto zprovoznit.

18 komentářů:

  1. čau, kde bereš ty LCDčka ??
    dost mě to zajímá, par by se my jich hodilo na testy
    v.zindulka@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  2. V elektroodpadu :-) Nikdo nevyhazuje funkční LCDčka, ale tahle závada je poměrně častá a v servise to pochopitelně tímto způsobem opravit nemůžou..

    OdpovědětVymazat
  3. Moc ti děkuju za tyhle návody na opravy. Koupil jsem LCD, u kterého měl být špatný jen zdroj, ale problémů bylo víc. (po rozchození napájení LCD fungovalo, jen asi na 2 vteřiny. Pak jsem zjistil, ze problem je v podsvícení. Už jsem chtel shanět nový invertor (mám se 4 výstupy) Naštěstí jsem si v setmělé místnosti všimnul, že na cívce invertoru cosi jiskří a po odstranění izolačního lepidla zespodu tišťáku jsem tam našel studeňák jak prase, takže LCD zachráněno bez ztráty kytičky! :-)
    Ale teď k tomu proč ti píšu. Jak jsem psal, sehnal jsem LCD bez zdroje, tak se tě chci zeptat (jako člověka věci znalého) jaké by mělo být vhodné napájení k LCD?
    Jestli stačí jen usměrnit 12V z trafa, nebo jestli tam je potřeba dávat nějaké filtry případně jinak vyhlazovat výstupní napětí?
    Pro mé LCD je potřeba zdroj 12V/4A, tak přemejšlím, jestli mam napájení zdroje prozatím (než nějaký seženu) spáchat ze starého AT zdroje pro PC, nebo jestli by stačila jen nabíječka na autobaterie?
    Díky za odpověď Zelych@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, napájení bez problémů řeším PC zdrojem, jinak je podle mě použitelné jakékoli traro-nevšiml jsem si, že by obraz byl nějak rušen. Důležité je, aby zdroj dodával dostatek proudu, běžná 17" si vezme okolo 1,ř-1,7 A.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za odpoved. Meřil jsem odběr toho mého LCD a má 2,25A. Bohužel ten zdroj, co jsem doma našel je ATX a ten asi bez desky nezapnu :-( Nebo nevěděl by jsi jak nahodit ATX zdroj bez PC? (vyčetl jsem v popisu zapojeni konektoru něco jako power ON. Jen nevim jestli to sepne uzemněním, nebo jak to rozjet?
    Ale spíš zkusim vytáhnout 12V přímo ze zdroje v PC jen se bojim aby to ten tuším 350W utáhnul (2x HDD, jednu ze dvou DVD budu muset odpojit)

    OdpovědětVymazat
  6. ATX zdroj se dá zapnout spojením zeleného kabelu s černým. Zelený je tuším čtvrtý zleva v horní řadě. Našel jsem i fotku http://deron.meranda.us/casemod/avocet/water-pump/atx-power-bypass.jpg

    OdpovědětVymazat
  7. Už jsem to pořešil tak, že jsem si od DVD mechaniky vytáhnul 12V a funguje to. (než mi příjde objednaný zdroj)
    K tomu propojení na tom ATX konektoru. To musí být trvale propojené (po odpojení se zdroj vypne) nebo stačí jen sepnout a nechat rozpojené, jako např při zapínání PC s ATX zdrojem?

    OdpovědětVymazat
  8. Musí to být propojené trvale.

    OdpovědětVymazat
  9. Zdarvím Crtcka, mám nemocný LCD invertor k TV 32" je to typ V144-J02N rozsvítí 8 lamp na 2s a potom zhasne i když je na vstupním konektoru 24V a ON/OFF je 2,5V. Nevíš kde najít schéma, na netu jsem nic nenašel.Díky za odpověď.Tomáš.

    OdpovědětVymazat
  10. Zdravim všechny nemáte někdo skušenost s zapojenim invertoru z lcd ntb mam KO ntb a odešlo mi stolní lcd a to tak ,že je na uhel tak sem tam chtěl dát z noťasu jenže nevím jak zapojit přívody abych ho rozvítil Dík Honza

    OdpovědětVymazat
  11. Zdravím, potřeboval bych radu, mám LCD monitor a po zapnutí jsou na display vidět jen svislé různobarevné pruhy. Lze to nějakým způsobem opravit? Děkuji za odpověď, s pozdravem Franta.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý večer, řeším problém s větrákem 12V 4.8W jen nevím kam ho mám přiletovat :-( Kde pro něj najdu ideální napětí ze zdroje ATX 350W?

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj, potřeboval bych radu s notebookem (Acer 3020) při výměnně LCD coveru přestalo fungovat podsvětlení. Myslel jsem , že je to invertorem, tak jsem koupil nový (origo) ale stále to nefunguje:-( Mohl bych tě poprosit o radu, kde hledat chybu? Díky muj mail:
    L.e.o.n.cz@centrum.cz
    Mimochodem tvůj "iMac" je suprovní práce :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj prosím o pomoc s invertorem u notebooku acer přestalo chodit podsvícení, objednal jsem nový invertor ale stále nic. trubice je na pohled v pořádku, celé je to připojené 7 pinovým konektorem, nemáte zkušenosti se zapojením jednotlivých pinů? za jakoukoliv pomoc děkuji můj mail: Vjakub@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj pišem váv zo slovenska. Mam problem so LCD monitorom. Nevie sa mi zaonuť. Ked ho zapnem tak mi len kontrolne svetielko zapnutia blyka, a obrazovka je prazma. Invertor pri blykani diody vidava zvuk ako by sa chcek zapnuť, ale ničlen tma. Potom spm vyskušal pri zapnutom monitore odpojiť zobrazovacy konektor(čo ide od plošaka do obrazovky, a invertor sa zapol ocrazovka svieťila na bielo potom som ten konektor založin a naskočil obraz. Takto zapinam len kad je monitor chladni ked je tepli tak sa zapne bez problemu. Monitor je značky MEDION MD 7417 TF. Prosim ťa pomôž mi najsť čo môže byť zle. pošli mi mail na milos.siman@gmail.com

    12. října 2011 19:30

    OdpovědětVymazat
  16. Tomáš: Bohužel netuším, tohle je už možná na opravnu (ale oprava bude stát hádám pěkný balík).

    Honza: Musíš sehnat správný invertor podle typu LCD (pravděpodobně e-bay), to je nejjistější řešení.

    Franta: Různobarevné pruhy ukazují na jiný problém než s podsvícením, obávám se že s tím poradit nedokážu.

    Dotaz ohledně větráku: Je to větev se žlutými žílami (tzn. + na žlutou, - na černou). Vím že jsou tam dvě, ale pokud se dobře pamatuji, tak žlutá má 12V oproti oběma černým.

    L.e.o.n.cz: Díky za poklonu, kéž bych měl tolik času na hraní i teď :). Ještě před objednáním invertoru bych na tvém místě změřil, jestli do něj vůbec jde napětí – může být chyba na základní desce a invertor je přitom v pořádku.

    Vjakub: To je prekérka, problém může být stejný jako jsem popsal u Leona. Schémata zapojení se hledají vážně blbě, už jsem to zkoušel a nic..

    OdpovědětVymazat
  17. Jinak se omlouvám za pozdní odpovědi, nějak mi přestaly chodit notifikace :)

    OdpovědětVymazat
  18. Miloš: Medion není nic moc značka a problém který popisuješ nejsem schopen jako laik vyřešit. To je taková ta situace kdy to "nějak funguje a jsme za to vděční", ale raději do toho nešťouráme. Viděl jsem toho dost, ale s tebou popisovaným problémem jsem se nesetkal, nedokážu tedy poradit.

    OdpovědětVymazat

Prosím, odesílejte své komentáře po zralé úvaze, ve formě adekvátní vašemu věku a dosaženému vzdělání.
Odlišný názor vítám, musí být ale vyjádřen kultivovaně a hlavně musí být k věci.

Related Posts with Thumbnails